Stresshantering

 
Stress – en del av livet

Känns det som att livet snurrar på för fort? Kämpar du varje dag mot klockan och en överfull kalender? Längtar du efter mer balans, njutning och harmoni? Behöver du strategier för att hantera stress och oro i din vardag, på arbetet, i familjen och i dina relationer? Har du bestämt dig för att bryta mönstret? Vill du göra en bestående förändring i ditt liv?

Med mina kurser i stresshantering får du en bra start på din resa mot mer balans i livet. Länk till Priser

Psykisk ohälsa där stress är den bakomliggande orsaken har idag blivit den främsta orsaken till sjukskrivningar bland män och kvinnor. Fler dör av stressrelaterade sjukdomar jämfört med arbetsplatsolyckor, visar en utkommen forskningssammanställning från Arbetsmiljöverket (2019). Det är dags att bryta den trenden!

Det är betydligt lättare att lära sig hantera stress innan du blir sjuk, att hamna i utmattningsrelaterad ohälsa innebär i de flesta fall en lång och svår väg tillbaka.

Att känna sig stressad är vanligt förekommande och något vi alla kan känna igen oss i. När stressen är övergående är den oftast oskadlig. Våra kroppar är byggda för att klara tillfälligt stressade situationer, det ger skärpa till våra sinnen och kraft och energi. Stress i sig är med andra ord inte något negativt, det är kroppens naturliga sätt att ta hand om dig. Det är när situationerna som stressar oss blir för intensiva och upprepas ofta eller under lång tid utan att vi får återhämta oss som problemen börjar. En stressig period på arbetat klarar de allra flesta, men är det lika stressigt hemma eller om våra sociala liv börjar trassla samtidigt som stressen återkommer allt oftare är det viktigt att du börjar titta på hur ditt liv ser ut. Att ånga på utan återhämtning är vår tids stora fara. Det är när stressnivåerna i blodet och kroppen är höga under en längre tid som vi upplever negativa konsekvenser. Kroppen bränner ut på sitt eget energiförråd, och det i sin tur kan ge en rad andra följdsjukdomar. För att må bra behöver vi varje dag ständigt växla mellan aktivitet och återhämtning.

När stressen blir långvarig blir den skadlig för oss och kroppen börjar signalera att systemet är överbelastat. Det är inte ovanligt att signalerna går oss förbi. Det är kanske inte förrän vi får flera obehagliga symptom som till exempel; hjärtklappning, yrsel, magbesvär eller en panikattack som vi stannar upp och tar situationen på allvar.

Då kan det kännas omöjligt att få till en förändring eller att ens tänka klart. Men trots krisen är detta ett gyllene tillfälle att se över hur du vill leva ditt liv. Det första steget att komma till rätta med stress är att identifiera orsakerna till att du känner dig stressad. Vad behöver du förändra för att få balans? Ofta behöver man någon utomstående att samtala med för att få hjälp att sortera och förändra sin situation. Du är varmt välkommen att höra av dig till mig, så hjälper jag dig att komma vidare. Se mina kurspaket för stresshantering – Länk till Priser

Citat:
”Vår största svaghet är att vi ger upp. Den säkraste vägen till framgång är att alltid försöka en gång till”
– Thomas A. Edison –

  • Hur stressad är du?
    Kroppsligt, känslomässigt och tankemässigt – stress kan upplevas på flera olika nivåer. Ett stressbeteendetest är en bra värdemätare för att se var din stressnivå ligger. Prova själv i testet nedan.

    Testet består av ett antal frågor som du ska svara Ja eller Nej på.

    Ja= stämmer, Nej = stämmer inte

    Testet ger ingen diagnos – men det ger en fingervisning om hur stressad du är.
    Har du svarat Ja på mer än hälften av frågorna nedan då är det verkligen läge att fundera över hur du vill leva resten av ditt liv. Vill du fortsätta att gå på i samma spår som tidigare vilket är skadligt både för kropp och själ och kan leda till att du blir allvarligt sjuk – eller vill du börja ta dig själv på allvar och komma till rätta med stressen mer långsiktigt?

     Fråga

    1. Upplever du, eller andra i din omgivning att du ofta verkar ha bråttom?
    2. Stressar du ofta upp dig i trafiken, i köer? i väntan på bussen?
    3. Försöker du ofta göra flera saker samtidigt?
    4. Upplever du att du ständigt är aktiv?
    5. Är du alltid tillgänglig på mobilen?
    6. Är du ofta/ alltid tillgänglig för jobbet på din semester?
    7. Är du alltid tillgänglig för jobb på helger?
    8. Tänker du ofta på jobbet på helgerna?
    9. Upplever du att du är en tidsoptimist?
    10. Får du återkommande vredesutbrott?
    11. Har du svårt att koppla av?
    12. Är du ofta otålig?
    13. Avbryter du ofta andra personer?
    14. Ligger du ofta vaken på natten?
    15. Händer det att du känner dig osäker och rädd inför nya uppgifter?
    16. Tycker du att andra verkar klara av saker bättre än du?
    17. Händer det att du glömmer viktiga saker om du inte skriver ner dem?
    18. Slarvar du ofta med maten?
    19. Upplever du, eller andra i din omgivning att du äter fort?
    20. Upplever du att du känner dig spänd och rastlös?